5.5.38

Asociaţia SPRING

Bullying

 

 

Emoţie – nerăbdare – entuziasm şi ceva urme de încordare în faţa necunoscutului şi anumitor prejudecăţi căci urma să întâlnim câţiva copii pe care ne-am propus să îi învăţăm lucruri complicate despre ce înseamnă violenţa în şcoală, care sunt efectele ei, cum se face prevenţia şi combaterea. Partea cea mai grea a acţiunii noastre – să schimbăm atitudinea lor: să micşorăm nivelul de agresivitate, pentru că ştim bine că violenţa generează violenţă. Şi asta chiar pe terenul lor: în perimetrul şcolii. Acolo unde un puşti îmi spunea foarte sigur pe sine, „Dacă nu loveşti tu primul, sfârseşti prin a fi lovit”.

Cum am fi putut să ne atingem aceste obiective îndrăzneţe mai bine decât ajutându-ne chiar de ei – elevii, personajul principal al experienţei?! I-am pus pe ei înşişi să ne înveţe pe noi cum stau lucrurile – le-am dat puterea. Şi da, ne-au învăţat, pe limba lor:

Fiecare copil trebuie să se apere de violenţă. Trebuie să ne îndepărtăm de agresori. Aveţi grijă la prietenii pe care vi-i faceţi!

Să nu fiţi violenţi pentru că veţi putea fi respinşi din grup sau s-ar putea ca la toată lumea să li se facă frică de voi şi nu mai veţi putea avea prieteni”.

Dacă vrei să devii popular mai bine fă asta prin gesturi bune, fii prietenos, fă-te plăcut de restul grupului! Nu fi violent. Nu te ajută. (semnat: anti-pumni)

„De ce o faci? Te pune cineva? Dacă eu ţi-as face asta?! Te rog să nu o mai faci. Tu ştii ce consecinţe se întorc împotriva ta? Roata se întoarce.”

„Nu ieşi în evidenţă prin jigniri şi violenţă!”

„Bullying-ul este o formă de agresare fizică, psihică. Evitaţi bătăile, înjurăturile şi restul formelor de agresare. Este important să nu ne lăsăm influenţaţi. Din păcate anturajul ajută aceste forme de agresare să se extindă. Le recomand tuturor copiilor, oamenilor şi animalelor să aibă o fire încrezătoare şi calmă. 

Dacă nu există aceste două calităţi putem fi o pradă uşoară. Mulţi copii aleg violenţa în loc să aleagă calea dascălului, profesorului. Profesorii care văd aceste fapte sunt nevoiţi să apeleze la catalog.”

„Nimeni nu şi-ar dori să fie agresat de altcineva. Unii copii care sunt bătăuşi nu vor să fie agresaţi de altcineva, de aceea ei aleg să îi agreseze pe alţii pentru a nu fi ei cei agresaţi.  Aţi observat căci copiii răi sunt mereu pedepsiţi pentru faptele lor? Ei bine pe ei nu îi interesează ce pedeapsă primesc şi puţin dintre ei se corectează ş încep să îi ajute pe alţii, crezând că îşi îndreaptă faptele. Asa şi este, doar că acel copil agresat, cu timpul devine din ce în ce mai îndurerat pentru că acele fapte lasă urme în viaţa lui. Mulţi copii aleg violenţa psihică dându-le altora porecle urâte. Acest seminar arată că noi nu trebuie să îi agresăm pe alţii, ci să îi evităm (pe cei care agreseză)”.

„Dacă vrei să înveţi ceva, vino la STOP Bullying!”

Au ajuns în acest punct, ghidaţi cu tact şi delicateţe, din umbră, de echipa de actori – trupa Asociaţiei Stage One Production (Costel, Paul şi Elias) şi membrii Asociaţiei SPRING implicaţi în acest proiect (Anna, Andreea, Flori).

Cu o zi înaintea workshopului circa 60 de elevi au participat la seminarul pe aceeaşi tematică, în care au primit câteva informaţii teoretice despre fenomenul violenţei în şcoală, apoi au urmărit o piesă de teatru cu tematica bullying-ului, pusă în scenă de elevi actori ceva mai mari (clasele a VIII-a , a IX-a) care i-a impresionat, sensibilizat şi lămurit că îşi doresc să spună, să facă, să transmită, să simtă că fenomenul bullying-ului trebuie stopat.

Într-o deplină admiraţie  faţă de elevii actori pregătiţi de echipa Stage One Production, a doua zi – ziua workshop-ului - întrebaţi dacă doresc şi ei să experimenteze rolurile văzute în piesă, au răspuns în cor: „Daaaaaa!!!”

Toţi trăim emoţiile deopotrivă: toţi iubim sau urâm, toţi ne putem simţi respinşi sau ignoraţi şi suferim din această cauză, toţi tânjim după respect şi acceptare. Sunt trăiri fireşti care intră în ceea ce ne reprezintă ca fiinţe umane.

Nu ne naştem victime sau agresori, ci devenim pe parcurs. Cultura, educaţia şi valorile civice, morale ori lipsa acestora ne împing spre situaţii de viaţă în care putem agresa ori fi agresaţi. Odată intraţi în acest cerc vicios şi nevrotic deopotrivă, victimă – agresor – (şi salvator), cu greu mai ieşim fără un sprijin psihologic venit din exterior care să ne ajute să conştientizăm şi să schimbăm parametrii în care funcţionăm. Cu cât rădăcinile sunt mai în fragedă copilărie, cu atât este mai greu la varsta adultă să faci schimbări. Pentru că te identifici cu un anumit mod de a funcţiona şi ţi se pare că altfel nu poţi fi.

A fost poate ironic, poate hazardul ori Universul a aranjat lucrurile astfel încât elevi care mai degrabă afirmaseră înainte de workshop că au fost victime – au extras rolul agresorului şi, invers, elevi care recunoscuseră că s-au aflat cel puţin o dată în ipostaza de bătăuş în viaţa reală, au avut de interpretat rol de victimă. Acest lucru a adus o valoare adăugată workshopului şi tocmai schimbând „papucii”, adică perspectiva,  copiii au avut şansa de a experimenta o atitudine opusă celei pe care o adoptau în viaţa lor.

Schimbarea a venit rapid pe parcursul derulării jocurilor de rol pentru că au simţit prin toti porii cum e să fii hărţuit, împins, batjocorit, poreclit, izolat, marginalizat, jignit, cum e să fii autorul acestor gesturi, riscurile care apar când laşi conflictul să ia amploare şi punctul dramatic în care se poate ajunge atât pentru victimă, cât şi pentru cel care agresează.

O experienţă interesantă au avut-o şi elevii din rol de martor care spuneau că i-a încurat neputinţa de a interveni, frica de a nu fi agresaţi la rândul lor dacă se implică, vinovăţia dacă nu o fac. Tot ei înşişi au construit soluţiile pentru această ipostază, iar la final, toţi elevii s-au simţit mai în putere, mai curajoşi, mai deschişi să se respecte unii pe alţii, să adopte o atitudine de  bunătate şi onestitate, mai încrezători în sine şi în colegii lor.

Aceşti elevi frumoşi de la Şcoala 135 ne-au învăţat mai mult decât ne poate învaţa orice studiu academic despre bullying: e rău să fii agresat. Nu ai cum să te simţi bine. Pentru asta fiecare persoană, indiferent de vârstă, sex, rol ş.a.m.d trebuie să ia atitudine.

Cine spune că trebuie să ai un anumit coeficient de inteligenţă sau un anumit nivel de cultură ca să înţelegi un lucru esenţial: violenţa face rău! Pentru o şcoală mai bună, pentru o lume mai bună elevii au ales să strige la final la unison: Aleg să ma implic. STOP Bullying!

Psih. Flori-Ana Andronache

Impresii pre şi post Workshop: „Stop Bullying!”

cu elevii claselor a V-a şi a VI-a ai Şcolii Gimnaziale nr. 135, Ferentari, Bucureşti, 28.11.2014

Acest site este parte a proiectului "Aleg să mă implic. STOP Bullying!", realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.– www.fdsc.ro

O inițiativă a Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile

Susținut de:

Sponsorizat de :