5.5.38

Asociaţia SPRING

Intervenţia adulţilor în cazurile de bullying asupra copiilor

 

 

Eşti părinte, profesor, învăţător, educator sau ai, în alt fel, contact cu grupuri de copii? Atunci acest articol ţi se adresează! Află din rândurile de mai jos indicaţiile Asociaţiei Psihologilor Americani despre cum poţi să previi (sau să intervii) în cazurile de bullying.

De ce e important să intervii

Bullying-ul nu este o formă normală de interacţiune între copii, nu înseamnă tachinare prietenească şi/sau joacă. El nu este nici „doar o etapă” din dezvoltarea intelectuală şi emoţională a copiilor şi adolescenţilor. Bullying-ul este o formă de agresiune care are efecte grave atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, şi pentru victimă, şi pentru agresor.

Efectele emoţionale şi comportamentale negative ale bullying-ului sunt evidente în cazul victimelor - umilire, durere emoţională, frică, furie, stimă de sine scăzută. Dar ce se întâmplă cu acei copii care devin agresori? Statisticile arată că ei tind să repete comportamentele agresive, care se transformă , în timp, într-un stil cvasi-permanent de interacţiune cu ceilalţi.

Atunci când cineva se simte lipsit de control, nerespectat, când i se încalcă limitele, când emoţiile îi sunt nesocotite şi când se ajunge chiar la violenţă fizică, aceea nu este o joacă, nu este o greşeală şi nu e ceva peste care noi, ca adulţi, să trecem cu vederea. Primul pas în prevenirea apariţiei bullying-ului este să observăm şi să discutăm cu elevii şi copiii noştri despre acele comportamente inacceptabile în interacţiunea cu alţii.

Observă şi discută

Deşi majoritatea cazurilor de bullying se petrec departe de ochii profesorilor şi a personalului administrativ al şcolilor şi altor unităţi de învăţământ, uneori există excepţii de la această regulă. Atunci când un elev îl agresează pe altul, verbal sau fizic, în prezenţa ta, cel mai bun lucru pe care poţi să-l faci este să intervii imediat, să opreşti interacţiunea şi să taxezi comportamentele inadecvate conform normelor locului în care te afli.

Nu e o idee bună să-i iei deoparte pe victimă şi pe agresor, ca să discuţi cu ei, fiindcă există pericolul ca primul dintre cei doi să se simtă intimidat şi să nu-şi poată exprima liber punctul de vedere.

Implică părinţii şi copiii

Pentru a stopa şi a preveni fenomenul de bullying e nevoie ca întreaga comunitate din care faci parte să se implice. Discută cu părinţii şi explică-le importanţa participării lor la educarea copiilor în legătură cu efectele agresiunii.

Profesorii îi pot încuraja pe elevi să raporteze cazurile de bullying, accentuând faptul că a vorbi despre o astfel de situaţie nu înseamnă că eşti „pârâcios”, ci dimpotrivă, că îţi pasă de colegii tăi, că eşti o persoană curajoasă şi responsabilă.

Răsplăteşte eforturile făcute de copii atunci când aceştia vorbesc despre situaţii de agresivitate cu care se întâlnesc pe holurile şcolii, în parcuri etc. Discută despre cât e de important ca adulţii să ştie despre orice fel de mediu (de exemplu anumite site-uri) în care copiii pot să intimideze, să ameninţe sau să agreseze alţi copii.

Cultivă valori pozitive

Mediul şcolar trebuie să fie unul pozitiv şi încurajator, motiv pentru care una dintre datoriile profesorilor este să le reamintească des copiilor că orice comportament agresiv sau de intimidare la adresa colegilor este nepermis şi că există consecinţe în cazul în care această regulă nu este respectată.

O tehnică utilă şi eficientă în răspândirea informaţiilor anti-bullying este publicarea şi împărţirea în rândul elevilor a unor materiale informative sub forma unor scurte broşuri. În acest fel, copiii înţeleg că subiectul este unul serios, care trebuie luat în seamă.

Fii un exemplu pentru cei pe care-i ai în grijă şi intervino atunci când eşti martorul vreunui incident neplăcut între elevi, vorbeşte-le copiilor despre valori şi caracter, despre importanţa colaborării şi despre efectele negative ale intimidării. Fii tu însuţi exemplu în acest sens, modelând comportamente adecvate în momentele de tensiune, inerente între profesor şi elevi, şi demonstrând cum se poate evita escaladarea conflictelor prin tehnici de negociere, ascultând opinia tuturor părţilor şi respectând drepturile fiecăruia.

Informează-te

În ciuda beneficiilor evidente ale avansului tehnologiei, unul dintre efectele mai puţin dorite ale acestuia este creşterea numărului de căi prin care cineva poate fi agresat, intimidat, transformat într-o victimă a bullying-ului.

De aceea e important, pentru părinţi şi profesori deopotrivă, să fie la curent cu modurile în care copiii comunică între ei. Nu e necesar să devii expert în vreuna dintre aceste căi de comunicare, ci doar să le cunoşti şi, discutând cu aceia direct implicaţi, copiii, să ai o idee generală despre posibilităţile pe care le oferă.

Fii atent la semnele bullying-ului

Nu toţi copiii povestesc acasă atunci când alţi copii îi agresează. Printre semnele mai evidente ale unei posibile agresiuni sunt: hainele sfâşiate, vânătăile fără explicaţie cunoscută, coşmaruri, teama de-a mai merge la şcoală, stimă de sine scăzută, anxietate sau chiar depresie.

Dacă observi oricare dintre semnele de mai sus, poartă o conversaţie amicală cu copilul, pune-i întrebări deschise despre situaţia de la şcoală (întrebări la care răspunsul să nu fie „da” sau „nu”) şi, mai ales, asigură-l că îi eşti alături, că vrei şi că poţi să-l ajuţi. Vorbeşte-i copilului pe scurt despre efectele agresivităţii şi încurajează-l să nu răspundă la violenţă cu violenţă.

Învaţă-ţi copilul cum să facă faţă

Discută cu profesorii copilului tău, în cazul în care crezi că acesta este victimă a bullying-ului şi, până când se poate rezolva situaţia, învaţă-l pe cel mic cum să-i facă faţă. Repetaţi împreună scenarii posibile, cărora el trebuie să afle cum să le răspundă asertiv, fără să provoace, şi în acelaşi timp fără să se lase agresat.

În cazul în care simte că e copleşit, e mai bine să-ţi înveţi copilul să se retragă şi, eventual, să ceară ajutorul prietenilor sau al profesorilor.

Limitează accesul la tehnologie

Foloseşte parole şi filtre parentale pentru calculatorul copilului tău, nepermiţându-i astfel accesul la diferite site-uri sau programe care îl pot expune pericolului. Învaţă-l pe cel mic despre bullying-ul pe internet şi despre cum să se apere de mesajele nesolicitate şi/sau agresive. Computerul la care are copilul acces trebuie să fie aşezat într-un spaţiu comun, uşor accesibil, unde activitatea acestuia să fie vizibilă.

Dacă decizi să-i cumperi un telefon mobil copilului tău, gândeşte-te de două ori înainte să-i achiziţionezi un aparat cu opţiune de aparat foto şi, eventual, stabileşte o regulă conform căreia toate telefoanele trebuie închise şi depozitate într-un spaţiu sigur, cum ar fi o debara sau bucătăria, în timpul nopţii, ca să eviţi mesajele nepotrivite.

Raportează la şcoală orice caz de agresiune asupra copilului tău din partea altor copii şi la poliţie orice mesaj de ameninţare primit de la necunoscuţi, indiferent de modalitatea prin care a fost trimis.

Sursa: http://www.apa.org/helpcenter/bullying.aspx

 

Autor: Andreea Radu, psiholog

 

Ilustrație de Alina Pelmuș

Acest site este parte a proiectului "Aleg să mă implic. STOP Bullying!", realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.– www.fdsc.ro

O inițiativă a Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile

Susținut de:

Sponsorizat de :